Sociale historier - månedens redskab​

Sociale historier er et narrativt redskab, der kan hjælpe børn og unge til små adfærdsændringer i sociale situationer. De kan også være med til at tilføre mening til sociale systemer.​

Formen på sociale historier

Metoden følger en fast form:

  • Beskrivende sætninger - faktuelle oplysninger
  • Perspektiverende sætninger - andre menneskers tanker og følelser
  • Anvisende sætninger - hvor man anviser, hvad barnet/den unge kan gøre
  • Kontrollerende sætninger - som understøtter adfærdsændring.

Hør eksempler på, hvordan sætningerne bruges i videon længere nede på siden.​

Hvem har opfundet sociale historier?

Sociale historier er opfundet af Carol Gray i 1980. Se evt. mere på www.carolgraysocialstories.com  

Sociale historier videoguide

​Se Sputniks videoguide til at lave sociale historier. Den varer 5 minutter. 

Det skal du huske, når du laver sociale historier

  1. Kend udfordingerne, så du er ​konkret på, hvad der præcis skal øves.
  2. Støt evt. med billeder, hvis sprogforståelsen er lav.
  3. Du skriver den sociale historie, men barnet/den unge skal involveres.
  4. Historien skal læses mange gange for at have en virkning.
  5. Den sociale historie skal læses op ad den sociale situation, man ønsker ændret (gerne lige før).
  6. Historien skrives i jeg-form eller 3. person (barnets/den unges navn).
  7. Sociale historier skrives i nutid eller fremtid.

Kursus i sociale historier

Kontakt os, hvis du vil have et oplæg om sociale historier og andre narrative metoder. 

Du kan også tilmelde dig et af vores åbne autismekurser.​

Sociale historier som postkort

Klik på pdf'en for at downloade en skabelon til sociale historier.​

Download nu

Kontakt​oplysninger

Kursuscenter Sputnik

Hejrevej 43, stuen, 2400 København NV


Spørgsmål til kurser og tilmelding

Spørgsmål til fakturering

Tilmelding til nyhedsbrev

Få nyt fra Sputnik i din indbakke. Ved tilmelding får du samtidig fem brugbare pædagogiske redskaber til at forebygge og håndtere konflikter

Følg med på Facebook!